مدیریت رسانه و کرونا

موضوع پسا کرونا از منظر رسانه

قبل از کرونا کتاب‌های پیش‌نگرانه در حوزه‌ی مدیریتِ ارتباطات توسط تافلر و کاستر نوشته شده است. بر اساس روند پژوهی و در نظر گرفتن فاکتورهای تمدنی دنیا برای آینده‌ی جهان سه ویژگی را در نظر گرفته بودند:

  • فشردگی مکان برای بُعد اول شکل گیری جامعه‌ی ارتباطاتی: توضیح کوتاه آن که با دسترسی به ابزارآلات ارتباط جمعی هیچ چیزی نمی‌تواند فاصله‌ها را به رُخمان بکشد. مولفه‌ی اول پس ایجاد فشردگی مکان است.
  • فشردگی زمان: سرعت زندگی به شدت بالا رفت. ما در کشورمان زمانی داشتیم که برای پرداخت قبض تلفن دو ساعت وقت می‌گذاشتیم که الان خنده‌دار است. الان کارها با سرعت بسیار بالا انجام می‌شود.
  • فشردگی فناوری: قدیم‌ها یک تلویزیون، یک کامپیوتر، روزنامه، تلفن و دوربین داشتیم اما اکنون همه‌ی این‌ها در یک موبایل جمع شده است.

ما امروزه با رسانه به عنوان یک امر مستحدثه روبه‌رو نیستیم. امروز به عنوان یک امر مقدمی که مقدمه‌ی واجب است شناخت آن نیز واجب است. وقتی جنگ و امر و به معروف و نهی از منکر و… در رسانه اتفاق می افتد؛ اگر کسی با فناوری آشنا نباشد حتی دینداری برایش سخت می‌شود. این فشردگی فناوری را در بحث رسانه به آن پرداخته‌ایم. آینده نگاران ویژگی‌هایی را برای عصر رسانه گفته‌اند که در زمان خودش محال به نظر می رسید اما الان اتفاق افتاده است. این افراد روند پژوهی و آینده پژوهی می‌کرده‌اند و این پیشگویی‌ها را می‌کرده‌اند. باید رسانه‌های اطراف را بشناسید و گرنه این باعث می‌شود که بیکار باشید. یکی از مولفه‌های سواد که توسط یونسکو  مطرح شده است این است که مثلا من پس از دکتری رسانه ممکن است کل اطلاعاتم را کنار بگذارم و یک مهارت جدید را در این عصر یاد بگیرم. نمونه‌ی خوبش اسنپ بود. سازمان کار گفته تا سال ۲۰۲۵ از بین چهار میلیارد و دویست میلیون نفر نزدیک هشصد میلیون نفر بیکار می‌شوند به خاطر عصر رسانه. ما در وزارت خانه پست و تلگراف در سال ۷۵ دو میلیون پرسنل داشتیم ولی الان کمتر از دو هزار نفر هستند.

کرونا یک ویروس رسانه‌ای است یعنی صدای پژواکی که در حمام اتفاق می‌افتد را انجام می‌دهد. مثلا وقتی آمریکا در ژاپن بمب اتم زد در عرض یک ثانیه ۶۰ هزار نفر مُردند یا تعداد کشتگان جنگ جهانی بسیار بالا بود اما الان کمتر از ۲۵۰ هزار نفر از کرونا مرده‌اند اما وضعی وحشتناک ایجاد شده است: سقوط سهام‌ها و قیمت نفت و… یعنی ویروس کرونا اتفاقات عصر کرونا را به شدت جلو کشیده است. بسیاری از افراد درآمدهایشان پایین آمده است. ۵ میلیون نفر کاملا درآمد خود را از دست داده‌اند. کرونا اتفاقی را که قرار بود تا سال ۲۰۳۰ اتفاق بیفتد ده سال جلو کشید. شغل معلم‌ها که بسیار مهم است الان با چالش مواجه شده است. مثلا دولتی که ده سال طول می‌کشید تا دولت الکترونیک را راه بیندازد الان به سرعت آن را به جلو برده است. از همه خطرناک‌تر این است که ما تصور کنیم چیزی با نام پایان کرونا وجود دارد. چیزی به نام پایان کرونا نداریم و زندگی انسان به قبل برنخواهد گشت. باید فکر کرد مثلا افرادی که در تئاتر کار می‌کنند سرانجامشان چه می‌شود یا مثلا روحانی که دو ماه است نماز جماعتش لغو شده از کجا تامین معاش می‌کند.

چند نکته با نگاه ایجابی:

ویروس رسانه‌ای یعنی ویروسی که واقعیت دارد ولی رسانه‌ها جوری جا انداختند که مردم بترسند. مردمی می‌توانند به خوبی از آن عبور کنند که بتوانند تغییر ریخت بدهند. تغییر ریخت در عبادت و زندگی و… . مثلا تغییر ریخت سالن‌های سینما و کنسرت‌ها برای این که بتوان در آن حضور پیدا کرد. پس مهم‌ترین مهارت در جهان پساکرونا تغییر ریخت است. این تغییر ریخت در سبک زندگی هم هست. مثلا تافلر گفته که وقتی افراد می‌خواهند خانه بگیرند، می‌گویند باید کابین مدرسه و کار داشته باشد چرا که بچه‌ها باید ماه‌ها در خانه درس بخوانند یا مرد خانه باید دور کاری کند. ما تا چند سال آینده ۱۱ میلیون مجرد قطعی داریم، با این ها در خانه چطور باید رفتار کرد؟ مهارت چند کاره بودن در منزل یکی از مهمترین مهارت‌ها در این زمینه است. بسیاری از این‌هایی که گفتم پیش بینی شده است و باید برای آن‌ها برنامه ریزی کرد.

آن چیزی که لازم است ما در جهان پسا کرونا باید داشته باشیم:

  • چند مهارته بودن. این‌ها بتواند در خانه برایش ارزش افزوده داشته باشد.
  • افراد باید نسبت خود و کاری که در خانه می‌کنند و خانواده‌اش با رسانه‌ها مشخص بکند.
  • همه باید آمادگی برای تغییر ریخت داشته باشیم. کرونا اولین اتفاق در این حوزه‌ی تغییرات است نه آخرینش. ممکن است از این به بعد جور دیگری زیارت کنیم یا جور دیگری به نماز جماعت برویم و… . اگر این کار را بکنیم و با توجه به درک‌مان از رسانه می‌توانیم آسیب از کرونا را کمتر کنیم. حتما باید نسبت کار و رشته‌ی خود با رسانه را بفهمیم. باید این تعبیه شود در رشته‌ها.

دوران پساکرونا یعنی بعد از شروع کرونا نه بعد از اتمام آن. چرا که انسانی که از کرونا به آن صورت می‌ترسد به حالت عادی برنخواهد گشت. بسیاری از ترس‌هایی که ناشی از کروناست از بین نخواهد رفت. ترس‌های کرونایی و پرهیزهای کرونایی باقی خواهد ماند.

0
مایل به شنیدن نظرات هستیمx
()
x